pondělí 25. ledna 2010

Po necelém půlroce ve Spojených státech jsem opravdu nečekala, že bych ještě narazila na něco, co by mě šokovalo nebo alespoň překvapilo. Nicméně jen co se můj pobyt 17. ledna přehoupl přes polovičku narazila jsem paradoxně na nejvíce překvapení za několik posledních týdnů, či dokonce měsíců.
 Vše začalo při pndělní hodině americké historie. Jako každý den jsme započali hodinu otázkou na tabuli, která se více, či méně týká tématu, které budeme danou hodinu probírat. Pondělní otázkou bylo:“Jaká byla nejdelší vzdálenost, kterou jste kdy ušli, jaké bylo počasí, s kým jste šli a jak jste se na závěr cítili?“. Jelikož poměrně výraznou část klasifikace na amerických středních školách tvoří aktivita, prakticky všichni studenti vystřelili své ruce nahoru, aby se mohli s ostatními podělit o své příběhy. První vyvolaný se pochlubils e vsým výkonem 5 mílí (7,5 km). V tu chvíli jsem si pomyslela, že hold ne každý si chůzi užívá, tak jako já. Ovšem po poslechnutí druhého, třetího, i destátého příběu typu „Mým životním výkonem byli 3 míle od nás z domu do Dunkin Donuts a zpět. Bylo fakt vedro a byla jsem naprosto zpocená a vyřízená, ale zároveň pyšná.“ jsem se neudržela a rozhodla se jim všem otevřít oči. V úvodu jsem vysvětlila, že my Evropané rozhodně nepoužíváme auta tak často jako tady v USA a tím pádem častěji a déle chodíme. Jako můj nejdelší pochod jsem uvedla Prčice 2008 – 30 km, protože u jiných pochodů, přestože mohly být delší, jsem si nebyla jsitá přesnou vzdáleností. Přestože 30 km není po Čechy nic zvláštního, mojí americkou třídou se ozvalo jedno velké:“Fááákt? Nepřepočítala ses? Kdo tě donutil to jít?“. Mého cíle otevřít jim oči jsem zřejmě nedosáhla, jediným výsledkem bylo rozvinutí mé charakteristiky z „Té z Československa“ na „Tu divnou z Československa“.
 Další překvapení mě čekalo hned následující hodinu na obědě. Jedna z mých afro-amerických přísedících se mě z ničeho nic zeptala, jestli máme v „té zemi odkaď pocházím“ afro-američany. Odpověděla jsem tedy, že skoro žádné (kromě turistů). Nevím, jestli opravdu čekala, že to ve střední Evropě vypadá jako v Africe, ale každopádně na mě vyštěkla:“Takže máš předsudky, jo?“. Její reakce mi vrtala hlavou ještě několik dalších dní, během kterých jsem si pokládála otázky typu:“Proč bych s ní a dalšími afro-americkými dětmi seděla u stolu, kdyby mi vadili? Je nizké procento určité rasy v zemi důvodem k předsudkům? Proč si není schopná zapamatovat odkuď jsem a následně si vyvodit, že většina populace je bílá?“. Pondělí bylo prostě dnem překvapení.
 Mé poslední zklamání přišlo v úterní hodině angličtiny. O inteligenci většiny mých spolužáků si už dávno iluze nedělám, jen o jedné spolužačce jsem si myslela, že je chytrá. Ovšem jen do doby, kdy se nám náš nový učitel snažil vysvětlit původy jazyků. Výše zmíněná dívka začala pokládat naprosto šokující otázky jako:“Takže oni se v Anglii zasekli na té staré angličtině (tj. doba Shakespeara)? A rozuměli bychom jim, kdybychom jeli do Anglie?“. Po uplynulém týdnu s novým učitelem, kterého jsme dostali po měsíční absenci naší učitelky, jsme se definitivně rozhodla požádat o přeložení do třídy s vyššími požadavky. Uvidíme, jak se to vyvine, určitě mi držte palce.
 Všeobecným problémem většiny amerických učitelů je jejich vášeň pro sport. Nekonečnými debatami o fotbalových, či basketbalových týmech jsou schopni vyplýtvat první polovinu hodiny a následně se k nim během výkladu několikrát vracet. Pokud už nenarušují hodinu debatami o sportu, dávájí proslovy o tom, jak jsou tu proto, aby nám pomohli uspět, v čem mají naprostou pravdu. Na nadcházející pololetní testy nám přinesli obecné shrnutí půlroční práce až pod nos a někteří učitelé studentům pomáhají natolik, že jim při testech nechávají učebnice a poznámky.
 Jsme zvědavá, v čem bude druhé pololetí jiné. Už teď vím, že mi zbývají jen dva týdny plavecké sezońy, kterou jsem pomyslně uzavřela už dnes, na mých nejspíše posledních závodech, kde jsem konečně jsem povýšila ze štafety 200 na štafetu 400 kraul. Pro sport na poslední sezóny uvažuji o v naší škole velice nepopulárním golfu. Už jsem mluvila s trenérem, který řekl že uvidí, jelikož neumím hrát anemám vlastní hole. Druhou změnou bude hodina tělocviku, kterou mi na 3. nebo 4. čtvrtletí nahradí hodina „Health“, což je víceméně hodina o zdravé výživě, dospívání a sexu.




14 komentářů:

  1. no a jak to teda dopadlo ? Domluví se američan v anglii ?

    OdpovědětVymazat
  2. Koukam, že to tam máte stejný jako u nás. Taky o inteligenci hispánců a černochů nepochybuji. A navíc se neumí chovat, ikdyž oni ani ty američani někdy. A pololetní testy byly sranda.

    OdpovědětVymazat
  3. Jak jak to dopadlo? No samozřejmě, že by se v Anglii domluvila:D Je to ten samý jazyk jen s odlišnými akcenty a několika jinými slovy (cinema - movie theater, lift - elevator.
    Ve kterém státě jsi Honzo? Jsem ráda, že sdílíš můj názor, uvidíme jestli budu po přesunutí do lepší třídy stále jediná bílá ve třídě:D První pololetka mě čeká zítra:)

    OdpovědětVymazat
  4. a proč jsi nebyla v té lepší třídě od začátku ?

    OdpovědětVymazat
  5. protoze na to potrebujes doporuceni z predesleho roku, ktera jsem mit nemohla, jelikoz jsem predchozi rok absolvovala na ceske skole, ktera se ridi uplne jinym systemem nez moje americka skola.

    OdpovědětVymazat
  6. Jsem na Floridě. Myslim, že tenhle názor by sdílel každý průměrně inteligentní evropan. Mě se jednou stalo, že se jedna holka v US History třídě zeptala jestli jsou všichni v evropě němci. Od té doby jsem připraven na všechno.

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj,
    příští rok se taky chystám do USA, všechny formality mám již za sebou a teď už jen čekám nže si mě někdo vybere. Chtěl bych se zeptat, jak dlouho to trvalo než si tě někdo vybral.
    A jak je to v USA s elektronikou ?? Notebook a telefon sis koupila tam bez problémů ? Nebo dovezla z Čech ? Ve škole na zápisky notebook povolují ? A jak to je s kreditkou, založila sis účet v US nebo máš český ???
    Hlavně ENJOY IT and HAVE FUN !! :-)))

    OdpovědětVymazat
  8. ahoj honzo, omlouvam se za opozdenou odpoved. Prvni rodina si me vybrala asi v dubnu, s tim ze jsem se prihlasila student agency jako prvni student. Druha rodina, si me vybrala prvni tyden v cervenci. Obecne to maji kluci trochu tezsi, rodiny preferuji holky {nespravedlivy ja vim]. Konkretne moje rodina planuej na pristi rok dva kluky. Notebook jsem si ze strachu z problemu s instalacemi koupila radejiv cr a telefon mi pujcila na rok moje host rodina. Muj telefon je soucasti jejich rodinneho uctu, takze mi muj telefonni ucet plati. Vestina rodin tohle neumoznuje, ale koupit si tu levny telefon s nabijecimi kartami neni vubec problem. jak v me skole, tak ve skole vsech osttanich studentu, se kterymi jsem v kontaktu se nepovoluje naprosto adna elektronika. Debitni kartu jsem si privezla s ceske republiky, zakladani uctu v mistni bance je riskantni, jelikoz potrebujes podpis dospeleho a tento podpis neni povinnosti tve host rodiny. Snad jsem ti zodpovedela vsechny tve otazky, pokud te jeste neco zajima, urcite se ozvi. Priste se pokusim odpovedet rychleji:]

    OdpovědětVymazat
  9. přes jaké agentury všichni jezdíte?na přístí rok teda jen půlrok se chystám taky vyrazit ale nevím přes koho jet...aby bylo vše v poho protože někdy když čtu ty články exchange studentu tak mi běhá mráz po zádech a někdy zas nejvíc skvělé zážitky...prosím poradte díííky :)

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj, já jsem tady se Student agency a americkou partnerskou organizací ayusa. Zatím mě žádné problémy spojené ať už se STudent Agency nebo AYUSA nepotkaly.

    OdpovědětVymazat
  11. takze si s prácí student agency spokojena a doporučuješ? :) a máš možnost tam trochu cestovat třeba přihlásit se do nějakých výletů nebo tak? :) díky

    OdpovědětVymazat
  12. Na práci Student Agency si nemohu stěžovat. AYUSA pořádá nespočet výletů (Florida, Washington, NYC, Arizona - Grand canyon, Las Vegas), Aljaška. Destinace výletů samozřejmě záleží na tvém umístění. Pokud budeš bydlet na západním pobřeží pravděpodobněji se podíváš za lepší cenu do Los Angeles než do New York City. Já jsem se ani jednoho výletu nezúčastnila, jelikož do NYC mě vzala kamarádka mé host mum, na Floridu jsme jeli s rodinnou na dovolenou a Grand Canyon jsem navštívila při mé předchozí návštěvě spojených států. Pokud máš české kamarády žijící v Americe, tak raději nepočítej s výlety s nimi, protože je to proti pravidlům exchange programu. Neříkám, že je nemožné tato pravidla obejít, ale zároveň bych tě v tom příliš nepodporovala.

    OdpovědětVymazat
  13. a můžu se zeptat na kolik tak výjde přibližne nějaký ten výlet? děkuji

    OdpovědětVymazat
  14. výlet na Floridu stál myslím 700 dolarů

    OdpovědětVymazat